learn wisdom by reflection, imitation and experience

segmen simple:::::::::my wish





Ceritanya bermula, aku sedang berjalan-jalan pulang ke rumah. aku berjalan melalui sebatang jalan yang sunyi. aku pun jalanlah dengan penuh keberanian yang membara. Tiba-tiba sebuah teko lama jatuh di depan aku. aku pun terkejut. aku tengok tengok tu. Dalam takut-takut tu, aku pun pegang teko lama tu. aku pun terfikir, "teko apa ni? Berhabuk la". aku pun lap teko lama tu dan tiba-tiba asap putih pun keluar dari teko tu. 


aku terduduk sambil tengok asap putih tu membentuk seorang wanita yang cun melecun tetapi bertanduk emas. "Assalamualaikum, saya adalah Jin Teko. Oleh kerana, awak telah membuang habuk pada teko saya, saya akan tunaikan satu WISH". 


aku terkesima sambil menggosok ke2 biji mata aku... aku tampar pipi aku kiri kanan laju-laju... aku hempuk kepala aku dengan kedua tangan aku. "ya,... ternyata ini bukan mimpi... ini adalah realiti". bisik kecik di hati aku. setelah lama melihat ke'cun'nan jin tu, aku terus tnya. "jin yang cun, bentuk WISH yang mcm manakah yang saya boleh buat?". jin tu menjawab, "apa-apa saja yang awk mahu, saya akan tunaikan, saya bagi 3 minit saje untuk awk berfikir"


setelah 3 minit....


"puteri jin, saya nak muka saya jadi macam TOM CRUISE...boleh tak..????" tiba-tiba puteri jin tu menggaru2 kepalanya yang bertanduk  emas tu..." baik lah...pejam mata kamu..."


aku pun memejam mata ku sekuat hati yang boleh dengan harapan agar WISH aku tertunai...


"baiklah...buka mata kamu..."


"oh.... aku dah jadi TOM CRUISE....!!!!! terima kasih puteri jin cantik jelita.."





betapa bangga dan gembiranya aku setelah impian aku tercapai... " terima kasih jin budiman kerana membuatkan saya menjadi encik TOM CRUISE...". aku melihat puteri jin itu senyum seraya jin cun tu pun berkata, " it's OK...small matter je dik... dah tiba masa utk saya pegi...saya harap awk gembira dgn WISH ni..." maka lesaplah jin cantik itu dari penglihatan aku...


setelah itu..aku dengan hati yang girang pun laju-laju berlari pulang ke rumah sambil menyanyi lagu enjit-enjit semut (menggambarkan betapa riangnya hati waktu tu).....


.....setibanya di rumah... 


pintu rumah diketuk oleh kedua-dua tanganku... "tok..!!! tok...!!! tok...!!!".....


 "eh...encik ni sape..???" suara dari ibu aku. "mak, ni alif lah...tak kenal dah ke anak mak ni???"... aku membulatkan biji mata ku... "erm... seingat makcik, makcik xde anak setampan ni nak... awk silap rumah nih...tapi makcik macam kenal anak ni sape.... macam pelakon hollywood tuh nama ape tah... tommy kan???"


hati aku tiba-tiba menjadi sayu kerana mak aku tak mengaku aku lah anak kesayangannya... dan siap cakap aku silap rumah lagi...huk3... "sampai hati mak cakap macam ni kat alif..."


aku pun membawa diri berjalan-jalan ke taman...tiba-tiba aku diserbu oleh orang ramai...terlalu ramai... aku hampir pengsan dan terus melarikan diri ke tempat lain... dan aku di kejar dan diserbu lagi... semua orang yang memandang aku turut kejar.. baik makcik, pakcik, akak, abang, adik-adik...semua turut kejar aku....sehingga akhirnya aku jatuh pengsan...


setelah sedar...


cepat2 aku amik cermin dan lihat..." fuhhhhhhh...................!!!!! nasib baik masih wajah sebenar aku...." rupa-rupanya aku bermimpi da.....


moral of the story::::::::::


Jadilah diri sendiri dan jangan harap lebih dari itu sebab anda mungkin akan kehilangan orang-orang yang anda kasihi terutama KELUARGA anda sendiri...



Share:

24 komen:

faLiaa said...

hihi...jadi hensem pun susah kan?...bersyukur dgn ape yg ade pun dh cukup..nice stori..me likee :)

Muhamad Syafiq said...

terbaiklah wish ni.. panjang pun panjang.. haha :D

balas kunjungan.. http://simpl3blog.blogspot.com/2011/06/segmen-simple-my-wish.html

EiZaRaZiErYa said...

hak3...lawak gile~ zie tergelak golek3 bace nie~ eheheh...gile aty, usus, perut, sume lah..muahahah..wink3 >_<

ninie_azriena said...

hai tom cruise..nice wish lah :)

Pak Dean AS said...

tom cruise ke?? huhu =D

missunguviolet said...

haha !
besh entry ni . ade moral of the story .

jom bace ungu punya pulak
http://unguvioletlovelifestory.blogspot.com/2011/06/segmen-simple-my-wish.html

s u a r a h e a R t y said...

sgah dr segmen Jin Teko :)

NasZ said...

kenapa tom cruise?..haha...nape tak zizan je..haha..

jom terjah dan komen entry geng2 yang join segmen ni gak..huhu..

LIST SEGMEN SIMPLE : MY WISH ...

Ayied Zudin Hashim said...

hahaha! betol2 ! moral of the story is jadilah diri sendiri :) snggah dari segmen Jin teko :)

Zul Fattah said...

kanap mesti tom cruse.. ?? tak hencem r..

sue perbs.. said...

haha.. tinggi btul angan2 tu..

alif ismail said...

@falia: thanks sis falia sudi baca!! ye betul... jadi hensem pun susah, jadi tak hensem pun agak susah.. yang terbaik ialah jadi diri sendiri dan bersyukur...huhu

@Muhamad Syafiq: thanks bro syafiq...!! moga2 dapat hiburkan hati... story merepek je... hahahah...

@eiza: thanks sis eiza sudi baca..!! nasib bek tak terkeluar uSus ye..??? hahaha

@ninie: thanks sis ninie... nice ke??? conteng-conteng je...ngeee....

@Pak Din: thanks bro paK sudi gak terjah... hahahaha... tak sabar nak terjah blog pak din..!!

@misunguviolet: thanks sis ungu sudi baca..!! ok nanti alif terjah ungu punye story...can't wait anymore..!!

@nasz: thanks bro nasz... kenape ye?? tah...tibe2 dalam mimpi cakap mcm tu..wakakaka.... ok2 nanti alif terjah semua...hahah!!

@ayied: thanks bro ayied... tu lah, moral nya mmg kene bersyukur dgn diri sendiri..takde guna mengharap yg bukan2...kui3...

@zul fattah: thanks bro zul... tak encem ek..??? ok len kali kalo alif mimpi jumpe putri jin tu alif nak minta jadi bro zil fattah lak...amacam???? hahahahah....!!!!


thanks semua sudi luang masa baca story yang tah ape2 nih...hehe...

alif ismail said...

@ sue perbs: thanks sis sue..!!! haha...biaselah manusia... terkadang lupa asal usul... penamatnya, kene cepat2 insaf dan bersyukur...

PeRmAtA bIrU said...

hahhahah.... betul tu.. best entri nih..

alif ismail said...

@permata biru: thanks tuan puteri...hehhehe... entry sis pun best gak!!!!!

BajinganCinta said...

setuju sgt2...xperlu lah nak wish jd org lain..:)
\Nice!

Lia-De-Pinky-Leo said...

hahah... sampai nk jadi owg len.. bahaya.. tuh... smileeee.. :)

MAISHARAH said...

hheheh,..nice alip...hensem sekejap eh hehee...tp lbih baik jadik dri sendiri kan:)

normala_ali said...

wah tom cruise xthan.. 2la jadi diri sendiri lagi ok kn... (^_^)

alif ismail said...

@Bajingancinta: thanks sis.... cerita tu membuatkan alif insaf...huhuhu...

@LiaDePinkyLeo: thanks sis, memang bahaye nak2 kalau orang tu glemer habis... tak pasai kene serbu...hehehhe!!

@Maisarah: thanks sis, nasib bek encem sekejap je sbb merana nye hanya Tuhan yang tahu...huhuhu...

@normala_ali: thanks sis, betul3...jadi diri sendiri lebih baik dan menunjukn sikap yang sntiasa bersyukur... xnak jadi org len dah....huK3...

mumui said...

ahaha.... kan dah xkenal dah tu.... terlampau hensem...

cinonet said...

best :)

alif ismail said...

@mumui tu lah...nyesal lak rase...tapi nasib bek hanya dalam mimpi je...hehehe

alif ismail said...

@cinonet thanks sis cinonet...!!!!

Bonjour & Welcome

Bonjour & Welcome

ألف إسماعيل

Followers

Powered by Blogger.

Theme Support