learn wisdom by reflection, imitation and experience

Lesung Pipit Adalah Kecacatan Otot?

Assalamualaikum w.w

Alif teringat waktu zaman kanak-kanak alif... bila kat sekolah, alif mesti kene ejek "eee.... ade lubang kat pipi...!!!!". Masih lagi terngiang-ngiang kat telinga ni sampai sekarang. Ade juga yang nakal dan sanggup nak cuba cucuk lubang pipi alif ni guna jari mereka...

bila semakin besar, alif baru faham.... lubang pipi yang dimaksudkan budak-budak nakal tadi tu ialah lesung pipit. 

Bila masuk alam remaja, sering pula kene usik oleh teman-teman. Ade yang cakap
"macam perempuan lah senyum nampak lesung pipit...."
dan ade juga yang bertanya,
" best ke ade lesung pipit alif? macamana rase benda tu bila kau senyum? sakit tak bila benda tu timbul..??"
macam-macam lagi lah gurauan yang sering diterima...

bila masuk alam dewasa, lain pula yang alif terima...
" wau...sweetnya die...ade lesung pipit..."
 bukan alif nak perasan, tapi itulah hakikat yang selalu alif terima. Jauh disudut hati, alif tak rasa sedikit pun wujudnya lesung pipit ni merupakan satu kebanggaan pada diri alif, malah alif selalu terlupa bahawa alif memiliki sepasang lesung pipit..

leka dibuai kenangan, jari jemari gatal mencari maklumat berkenaan lesung pipit... dan alif terjumpa ini..
.
.
.
.
.

Satu artikel berkenaan lesung pipit. Mengikut sumber ni, sebenarnya lesung pipit yang menjadi kegilaan sesetengah orang ni merupakan kecacatan yang berlaku pada otot di kawasan pipi kulit muka. 

Lesung pipit boleh terjadi apabila otot zygomaticus utama yang terbentuk lebih pendek daripada ukuran sebenar, ataupun otot ini terbelah menjadi dua. Ketika seseorang itu tersenyum atau ketawa maka akan berlaku satu daya tarikan kulit yang akan menghasilkan lesung pipit (efek penarikan kulit tersebut).


Secara anatomi, lesung pipit (dimple) adalah sejenis kecacatan.

Apa yang menariknya, lesung pipit ini adalah satu kecacatan yang menjadi rebutan apabila ada satu kaedah pembedahan bagi mewujudkan lesung pipit pada raut wajah asli.

Menurut kajian yang dah dijalankan, lesung pipit dipengaruhi oleh faktor genetik. Dan lebih menarik lesung pipit adalah gen yang dominan. Maksudnya, kalau mana-mana pasangan yang salah sorangnya ada lesung pipit, anak yang bakal lahir akan ada berpotensi untuk dapat lesung pipit sebanyak 20-50%.

jom kita usha lesung pipit yang dikatakan kecacatan yang menarik ni...


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
jeng..jeng...jeng...

siapakah ini..???


inilah kecacatan alif...huhuhuhu...
Share:

42 komen:

myr amyra said...

bukan sengan nak ada lesung pipit...:) anyway lesung pipit nie cacat cantik.... :)

sembil9n said...

jadi ko nak aku puji ko manis lah?? hahaha yerk~!

alif haris said...

aiceehh .. smart dow ade lesung pipit .. mintak satu bro :D hahaha

aku ade lesung batu je =.=

PeRmAtA bIrU said...

huhu.. lesung pipit kecacatan yang cantik... saya ada gak tapi sebelah jer... memang manis lah laki yang ada lesung pipit.. huhu... :)

NAZRUL AZAT said...

mcm sweet hape ade lesung pipit, yeeayyyyyyyyyy

ame elms ! said...

manis nye senyuman alif itu ! :D

..hizamirahim.. said...

haha.
best betol ada kecacatan otot macam tu kan ?
:P

Hanniss SaNia said...

kecacatan lesung pipit ada efek apa-apa ke ??

::FAIZ FARISH:: said...

tahniah ada lesung pipit

sara zainol said...

lesung pipit satu kecacatan? tp nmpk sweet n manis je bila tgk org yg ad lesung pipit ni.. ~cacat kt dlm, tp cantik kt luar~ ^^

Azwa Azee said...

ok apa ada lesung pipit ni. semua ni pinjaman dari Allah..;)

Zul Fattah said...

Woo.. hensem siot Alif.. haha..siap ada lesung pipit lg... aku pun ada la..cuma sebelah kiri jew.. haha..
terima apa yg ada.. aku suka..

iPai said...

wewwiiiit .. hensem siot ... hahah


nasib aku tak cacat .. takde lesung pipit loh ...


utk teka teki tuh kan, hehe .. kene guna dacing, takleh guna penimbang berat ok .. ada caranya .. hehe

Mohd Khairi Khadzir said...

cacat yang cute! (^__^)

Ahmad Haziq Azlan said...

hensem kau mat...
bukak mulut tu besar sikit
hohohohoho

si ngokngek said...

wah lesung pipit macam kim bum...kehkehkeh

nurAMALLINA said...

Kita geng ada lesung pipit, sepp sikit! haha

Qaseh Qhaleef said...

aloloo...sweet nye die...cik Qaseh xde dimples ... jeles ni...

so...kite patut bersyukur dgn stiap pemberianNya...bukan ke tu smua pinjaman yg smentara.... =)

saiazuan said...

sweet wo tgk awek2 ad lesung pipit ni :)

samizul.net said...

Gambar akhir tu jugalah yang paling istimewa.. Muahua3! XD

Kalau muka jadi tembam atau berisi, rasanya lesung tu akan hilang..

Baru tau lesung pipit tu suatu kecacatan.. Nda sangka eh, haha

Jemput Baca:
TIP: BLOG DAN BLOGGER GAYA MSS

GaRy™ said...

perghh... aq pun nak gak lesung pipit ni... hehe...

aLyA_syGS said...

kiut la lesung pipit ...
tapi sy xde pon... adehhh :)

sorfiena said...

terima kasih kerana berkongsi :)

afeb pilah said...

pnjam jp bole? ahahaha!XD

Puan Kutu said...

wah barutau nie rupanya lesung pipit tu kecatatan,nasib org ada lesung pipit tak diklasifikasikan OKU.haha..apa pun setuju la yg org yg ada lesung pipit nie memang manis..:)

TeAqArH said...

cacat yg menawan..^_^

belog|amiyo said...

owh cacat rupanya. :P

dyanie said...

xde lesum pipit pon xpe la...
lesum batu stil ada..hihihi

nice lesum pipit

Edy Zaidi said...

cacat pun cacat la...tapi bila senyum, kompem nampak manis

Anif Abdullah| AA said...

anif pun ade!! hm,ada kala stress gak..Orang tak puas hati pon ade.. haha.. well,itu satu anugerah.. :)

nuerule areyin said...

wahh baru thu..hehe

Abu Huzaifah said...

errrr.... lesung ppit... alif ade ek... hOhO... boleh lah aku ckp comel... hikhik

QasehSuci said...

kecacatan yg boleh dianggap satu anugerah...
syukur kerana ia menjadi rebutan...
terima kasih kerana menghadiahkan senyuman yg manis itu...org yg melihatnya pun akan tersenyum...:)

zarulfarhana said...

sweetnya...

eh cacat ka ada lesung pipit..
saya ada gak...

zareliqa afiqa said...

iqa ske tgk orang yg ade lesung pipit..sweet sngt~ teringin nak ade gak..eheee :)

Aku Mencari Aku said...

eh! 0_0!!! si-won!^^

Suhazli said...

haah..belajar jugak dari budak hayat kat matrik sal lesung pipit ni..hez pon ada gak..

ala tak kisah la apa pon..haha..smilee!! :)

Siti Arfah said...

Spe ade lesung ppit, mmg trsgtlah comey. :)

Fezul Fadhley said...

gmbr sy xde ke? hehehex

||aLeaSaRa|| said...

owh comelnya lubang kat pipi bro hehehe.yurp anak lelaki kite yg kembar pun ada lsg pipit.kite cukup suka usik dan buat lawak biar dia senyum.dia lak malu kat sekolah bila classmate perempuan usik "eh'eh comelnya awak.kite jadi makwe awak boleh?"

fiLfiL said...

fil pon ada lesung pipit.. ;)

Anonymous said...

ahh!!saye cacat! hehe..

Bonjour & Welcome

Bonjour & Welcome

ألف إسماعيل

Followers

Powered by Blogger.

Theme Support