learn wisdom by reflection, imitation and experience

Tart Nenas Malam-malam Terakhir

Assalamualaikum...

Tadi alif tolong adik-adik perempuan alif yang sibuk buat biskut raye kat dapur... Alif sempat rakam sekeping gambar tart nenas yang dah siap dibakar dan ingin kongsikan resepi tart nenas ni memandangkan rasanya tersangat lah sedap dan setanding dengan tart nenas yang ditempah di kedai biskut yang ternama..!!!

Tinggal 2 hari je lagi nak raye kan??? ape kata adik-adik, kakak-kakak, abang-abang cuba resepi ni... alif jamin resepi ni akan menjadi...huhuhu...




Bahan-Bahan
2 1/2 Cawan Tepung Gandum
2 sudu besar tepung jagung
2 1/2 sudu besar tepung kastard
2 sudu besar susu tepung
1 cawan mentega (226 gm)
1 sudu besar minyak sapi
1 biji kuning telur
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu besar gula

Inti:
jem nenas


Cara-cara:
1. Ayak tepung dan susu tepung.
2. Satukan mentega, minyak sapi dan gula. Kacau sehingga sebati.
3. Masukkan tepung yang telah diayak bersama susu tadi. Gaul sehingga menjadi doh yang lembut.
4. Masukkan doh yang telah siap tadi ke dalam acuan tart gulung dan letak inti di tengah-tengah. Gulung kemudian sapukan telur di atasnya.
5. Bakar pada suhu 150c selama 15-17 minit.


Selamat mencuba ye..!!! bangga beb kalau kawan-kawan datang rumah dan makan biskut raye buatan sendiri...hihihihi...
Share:

14 komen:

hira said...

wah, hebatnya dia. jadi chef tu! haha :D THUMBS UP!

Zul Fattah said...

ko pandai buat tat nenas ke?
gile r.. pro rr.. ni kuih raya faveret aku.. haha..

Anif Abdullah| AA said...

wahhh.. rajin sungguh wat kuih eh..
nak sket..hehe

dAyAnA. ヅ said...

wahh . pndai ke alip wat kueh .? :D

alia zainol said...

rajin2..
selamat hari raya ya :))

Joel Leslie said...

wahhh, hebat2 ! selamat hr raya :D


ni alif, http://youreextremelyhot.blogspot.com/2011/08/doodle-yang-hebat-beb-thank-youuu-so.html

entry thank you utk doodle tu :D

afeb pilah said...

alip! aku pun buat tat nena gk! heheXD

Kim Hyun Arry said...

wah,,tart nenas mmg fvrte aku klau musim pryaan..huhu..sdap nyer tuh,,buat sndri lg tuh..huhu..air tngan tu penting..hehe..Slm Raya yer..:),,awk tk follow kyte lg erk?hehe..

syrupmasin said...

perghh hebat kau buat tart..haha..slmt raye :D

Saiazuan said...

salam aidilfitri :D

||aLeaSaRa|| said...

owh my fav tu,bak mai satu hehehe!nak ucapkan selamat hari raya aidilfitri utk bro Alif!!!

Yuji-Fakruzi said...

sorry, ada soalan. ehem, budak baru blajar ni.. he3.. cmner nk wt header =="

Zul Fattah said...

Alif.. udah-udah la tu raya.. cepat update blog.. aku nk baca entry baru ko.. gambaq raya ko mana?

Nazz@Purple said...

raya taun ni nazz tak jmpa tart yg sedappp..(T_T)

Bonjour & Welcome

Bonjour & Welcome

ألف إسماعيل

Followers

Powered by Blogger.

Theme Support