learn wisdom by reflection, imitation and experience

Setelah Sebulan....

Assalamualaikum...

Setelah sebulan.............................setelah sebulan lebih alif mengalami selsema yang panjang, dan setelah mengambil beberapa jenis ubat-ubatan yang disyorkan oleh doktor-doktor klinik berbayar dan ahli farmasi yang kesemuanya tidak mendatangkan hasil, akhirnya hari ni alif telah mengambil keputusan untuk berjumpa doktor kerajaan untuk melakukan pemeriksaan lanjut setelah menerima nasihat seorang rakan tentang bahayanya penyakit yang membawa kematian bernama "Pneumonia".

Pneumonia yang membunuh ini dicirikan dengan simptom selsema panjang, batuk dan demam dan ia boleh dikesan melalui ujian darah dan pemeriksaan paru-paru.... Jadi, alif pun terpaksalah menyerahkan darah alif tadi untuk pemeriksaan lanjut... Alhamdulillah, darah alif cantik (kata doktor tersebut) sel darah putih pun OK dan tak melambangkan alif diserang penyakit maut tersebut...Syukur...

Doktor kata alif hanya mengalami demam viral biasa dan alif ni adalah golongan "resdung" yang sensitif kepada persekitaran berhabuk dan makanan perlu dielak yang terutama DURIAN (sekarang musim durian kat kampung alif) yang sememangnya menjadi santapan harian alif sekarang ni... maknanya alif kene elak lah makan durian....huhuhu..




Okeh... banyak pula ubat yang alif dapat dari dokter tuh... hanya dengan bayar RM1, alif dapat ubat yang ada diantaranya berharga RM48!!! memang jimatlah... Lepas ni tak perlu ke klinik berbayar lagi dan terus ke hospital kerajaan walaupun terpaksa menunggu lama...huhuhu... Harap-harap ubat ni boleh melegakan selsema dan alahan alif ni...

p/s. nak tahu tentang penyakit Pneumonia dengan lebih lanjut?? klik kat sini
Share:

3 komen:

Dylla Abas said...

anak buah sy pun nyaris2 nak terkena penyakit pnemonia ni..alhamdulillah takde apa2..moga awk cepat sembuh ye :)

3no gr33ny said...

Dylla Abas : owhh..lamanya sahabat Alif xsihat..semoga dengan ubat-ubatan tu tuan hamba kian pulih yer (^_^)

anamizu kaito said...

ya allah alif! takotnye cik ana bace.. mkn ubat tau.. jage & kesihatan bebaik ye.. hehe







slm ramadhan,
cik ana

Bonjour & Welcome

Bonjour & Welcome

ألف إسماعيل

Followers

Powered by Blogger.

Theme Support