learn wisdom by reflection, imitation and experience

Roti Ala Kampung

Asslamualaikum...???

Petang-petang ni jom kite pakat buat roti....




Senang je nak buat roti ni, dah la senang sangat pastu sedap dan tak perlu susah-susah ke kedai tau...huhuhu..

okeh...jom alif ajarkan cara-cara nak buat roti di rumah...

1. Mula-mula, sediakan bahan-bahan yang alif senaraikan kat atas tu..

2. Bancuhkan susu tepung bersama gula dengan sedikit air.(jadikan pes cair) kemuadian masukan yeast (biasenya alif akan guna yeast jenama Mauripan) - ade je jual kat kedai.. Tujuan kite buat cam ni adalah untuk mengaktifkan yeast tadi.

3. Ayak tepung gandum dan garam kemudian masukkan butter. gaul bersama sehingga menjadi seperti serbuk roti.

4. Campurkan tepung yang telah diayak tadi bersama adunan yeast, kemudian gaul sehingga sekata.

5. Masukkan air kosong sedikit demi sedikit hingga terbentuknya doh yang tidak melekit. Disini, alif tidak nyatakan jumlah air kerana biasanya anggarannya adalah terpulang kepada diri kita sendiri. Yang penting, jangan terlalu banyak air sehingga menyebabkan doh menjadi melekit. Doh yang bagus adalah doh yang tidak melekit di jari....ok ke...???? huhuhu

6. Uli doh sekitar 30 minit (anggap je anda sedang lakukan exercise untuk naikkan muscle)...hehehe..

7. Rehatkan doh yang telah di uli tadi di sekitar kawasan yang panas selama satu jam ataupun sehingga doh tadi menjadi kembang sehingga sekali ganda saiz asal doh. (sila tutup bekas anda dengan kain untuk mengelak doh menjadi terlalu kering dan merekah)

8. Setelah doh kembang, keluarkan udara daripada doh tersebut dengan cara menumbuk doh tersebut. Uli sekali lagi dan bentukkan doh mengikut keinginan..

9. Rehatkan doh yang telah dibentuk tadi selama satu jam lagi.

10. Bakar doh pada suhu 180 hingga 200 celcius.

11. Sedia dihidang bersama teh panas...


Senang kan...????
Share:

6 komen:

Nazurah Zurah said...

Nampak cam sedap . Nanti nak try lah ! ^^

3no gr33ny said...

hamba juga pernah buat doh sendiri..lebih kurang cara chef Alif ni juga =)

p/s : Memang puas hati bila tengok hasil sendiri

afeb pilah said...

nakkkkkkk..buatkan..

HAFIZ AL-PAZIN said...

Roti mcm ni aku selalu beli kat kedai. sekali telan je

KM7 said...

888 singgah follow

plain83 said...

wow hebat2.. anda ni chef ke? :D

Bonjour & Welcome

Bonjour & Welcome

ألف إسماعيل

Followers

Powered by Blogger.

Theme Support